Do českých kin právě vstoupil v pořadí třicátý film Vedlejší pokoj (The Room Next Door) od úspěšného režiséra Pedra Almodóvara. Pojednává ve zkratce o tom, jak se připravit na smrt – v osobní rovině i v rámci hroutící se civilizace pod tíhou klimatických změn. V hlavních rolích se představí Tilda Swinton a Julianne Moore. Jak jsme uvedli již dříve, v září byl oceněn Zlatým lvem na festivalu v Benátkách. Promítá se například v Cinema City, recenze se objevily ve více médiích, my přikládáme tu ze zpravodajského serveru Seznam Zprávy.
Umění
Smrt a umírání z hlediska umění.
Smrt. Většina z nás se jí bojí a snaží se jí vyhýbat, dokud to jen jde. Ale co když zasáhne náhle a neodvratně? Český film Rok vdovy s Pavlou Beretovou v hlavní roli se noří do tématu, které je pro mnohé nepohodlné, avšak nevyhnutelné – umírání a smíření se se ztrátou blízkých. Režisérka Veronika Lišková přináší příběh, který není jen o smrti samotné, ale především o tom, co přichází po ní: bolest, prázdnota, ale i naděje, jak se s touto realitou vyrovnat. V kinech právě teď.
Pavla Beretová je česká divadelní a filmová herečka. K vidění je nyní hned ve dvou filmech, které míří do kin – nejdříve v Amerikánce a pak v Roku vdovy. „Jsou to úplně odlišné projekty, ale každý přináší důležité společenské téma, o kterém se nemluví. Amerikánka přináší zprávu o tom, že i když člověk prochází těžkými věcmi, neznamená to, že pod jejich tíhou spadne,” říká herečka Pavla Beretová v rozhovoru pro DVTV. „Když mi zemřeli oba rodiče a sestra, měla jsem na výběr se buď zhroutit, nebo se podívat smrti do očí. A já jsem ji začala zkoumat ze všech stran. Koukala jsem na dokumenty, četla knihy, chodila pomáhat do hospicu. To byl pro mě způsob, jak se se smrtí vyrovnat. Bolelo to, ale nakonec jsem mohla jít dál. Ve filmu Rok vdovy se snažíme prolomit mlčení, které smrt ve společnosti obestírá.“ Ve videu níže se můžete podívat na část z rozhovoru.
Belgický spisovatel Dimitri Verhulst v rozhovoru mluví o své nejnovější novele „Mít a být“, kde se hlavní postava po smrti ocitá v očistci. V příběhu musí postava znovu prožít svůj život stejně, což Verhulst vnímá jako ztrátu svobody. Autor zdůrazňuje, že nemá jasné názory na posmrtný život ani náboženské přesvědčení. Radí, že nejlepší je žít svůj život, pečovat o druhé a milovat. „V nejlepším případě se pletu,“ říká autor románu o posrmtném životě.
Na filmovém festivalu v Benátkách získal Zlatého lva španělský režisér Pedro Almodóvar za svůj první anglicky natočený film The Room Next Door (Vedlejší pokoj). Hlavní role ztvárnily Tilda Swintonová a Julianne Mooreová, přičemž snímek se zabývá kontroverzními a citlivými tématy, jako je eutanazie a klimatické změny. Při své premiéře sklidil film v Benátkách obrovský úspěch – diváci ho odměnili osmnáctiminutovým potleskem ve stoje, což ho zařadilo mezi nejvřeleji přijatá díla posledních let.
Světoznámý módní fotograf Oliviero Toscani se proslavil především kontroverzními snímky a reklamními kampaněmi pro značku United Colors of Benetton, jejichž prostřednictvím kritizoval církev, rasismus, války, ale i trest smrti. Jednou z jeho nejslavnějších kampaní je portrét Davida Kirbyho umírajícího na AIDS, ležícího na nemocničním lůžku obklopeného svými truchlícími příbuznými. Snímek byl redakcí časopisu Life zařazen do knihy 100 fotografií, které změnily svět. Toscani nedávno oznámil, že umírá na nevyléčitelnou nemoc a uvažuje nad možností důstojného odchodu ve Švýcarské klinice Dignitas. Italský fotograf, který vedl kreativní a poměrně dlouhý život, neví, kolik času mu ještě zbývá, ale v rozhovoru oznámil, že nechce takto dále žít, chce odejít důstojně a nemá strach ze smrti.
https://www.lidovky.cz/byznys/italie-benetton-toscani-nemoc-prohlaseni.A240828_112730_ln_ekonomika_lsva
Tříhodinový film Sterben, oceněný za scénář na Berlinale v roce 2024, vykresluje odcizené členy rodiny, kteří k sobě tváří v tvář smrti nacházejí znovu cestu. Pro tento jeden z nejlepších letošních karlovarských filmů je rodina pouhou frází. Vazby na blízké lidi prochází takřka spirituálním filtrem, který propouští civilní dialogové drama o tom, co z nás na vztahové úrovni činí často odevzdané čekatele ve frontě na věčnost. Bizarní upřímnost se stává ve světě bez empatií jediným nosným výrazovým prostředkem. Jednou nás to čeká všechny.
Většinu dosavadního života se tématu smrti bála a zavírala před ním oči. Cesta herečky a divadelní lektorky ji ale dovedla právě ke smrtelným lůžkům. Michaela Váňová již čtyři roky hraje pro umírající dospělé a vážně nemocné děti přímo na nemocničních pokojích. „Někteří se během toho setkají s tématem, které figurovalo v jejich životě. Mohou si jej pojmenovat, uzavřít a pak odejít,“ říká.
Jak blízko smrti se musíme ocitnout, abychom se naučili žít? Příběh rodiny, jejíž členové se navzájem berou jako samozřejmost, ale nemohou se víc mýlit. Vážná nemoc nejmladšího z nich se paradoxně stane příležitostí pro všechny. Příležitostí, jak být dobrou matkou, otcem, dítětem. Jak si najít holku a jak o ni nepřijít. Jak zkrotit ego a nemyslet jen na sebe…
V posledních letech se Praha konečně začala zabývat i místy, která nejsou pro nikoho radostná. Jedná se o modernizaci hřbitovů. V zahraničí je to téma velmi časté a především otevřené k diskuzi. V České republice se jedná spíše o deprimující a nepříjemný podnět. Časy se však mění a i hřbitovy se dočkaly.