V otázce života a smrti by měl být každý člověk apolitický. Smrtelník se nechce politicky angažovat, nezajímá ho levice ani pravice, liberálové, konzervativci, republikáni, demokraté ani komunisté. Dokonce ani žádná politická strana zaštítěná náboženstvím smrtelníka neovlivní. To jediné, co smrtelník skutečně zkoumá, je dobrý život a dobrá smrt pro každého. Život a smrt. Nic víc, nic míň.
Moderní politika je často redukována na formu marketingu. PR týmy a specialisté využívají sociální analýzy, sběr dat a průzkumy veřejného mínění k tomu, aby předkládali lidem přesně to, co chtějí slyšet. Zásadní otázky, jako smrt a umírání, však zůstávají opomíjeny, přestože jde o klíčové aspekty lidského života. Téma umírání není s populismem slučitelné.
Stárnutí populace a sociální proměny
Demografické stárnutí společnosti společně s dalšími proměnami, jako je individualizace, rozvolnění sociálních a rodinných vazeb, společně s pokroky lékařské vědy přináší nezamýšlené důsledky, kterými by se veřejná politika měla zabývat. Jednou z doposud zanedbávaných oblastí je oblast umírání a smrti. Naše vytěsňování smrti bylo postupně vystřídáno větším zájmem o toto téma, který se do zemí bývalého východního bloku dostává se značným zpožděním. Prodloužené umírání v naší moderní společnosti vyžaduje nejen péči zdravotní, ale i velmi důležitou péči sociální, která významně přispívá k udržení vysoké kvality života až do jeho konce.
Pro adekvátní podporu umírajících je důležité revidovat dosavadní přístup sociální politiky řízené principy nezávislosti a autonomie. Nejnovější doporučení ve vyspělých zemích hovoří o zohledňování principů vzájemnosti a soucitnosti, podpůrného prostředí, neformální péči a důležité roli komunity.
Socha Smrt, Jiří Babíček 1964–1970, Slezská Ostrava. Dnes je socha na zahradě autora ve Vestci u Prahy. Foto: Hana Kunzová, 1999
Svoboda a zodpovědnost
S příchodem svobody přichází ruku v ruce i zodpovědnost za vlastní činy. Nerozhoduje za nás Bůh, stát ani osud, my všichni jsme tvůrci našeho světa. Většina argumentů proti dobrovolnému odchodu ze světa je chybná a vychází ze špatně definovaných, nebo dokonce mylných předpokladů. Toto téma navíc není ani politicky zajímavé, aby se na něm daly uhrát politické body, proto je politici nechávají úplně stranou.
Stát by se měl řídit snahou chránit zájmy svých obyvatel. Někteří pacienti se ocitají v situaci, kdy si přejí zemřít milosrdnou smrtí rukou lékaře. Jsou v pokročilém stadiu choroby a svůj stav považují za dále neúnosný a plný utrpení. Smrt je pro ně rozumnou volbou představující vysvobození z nesnesitelné situace. Právě o tyto skutečnosti by se měl stát při svém rozhodování o zavedení dobrovolného usmrcení a eutanazie opřít. Pokud někdo prosí o vysvobození, měli bychom se slitovat a pomoci mu.
Polibek Smrti je mramorová socha, která se nachází na hřbitově Poblenou v Barceloně ve Španělsku. Předpokládá se, že ji v roce 1930 vytvořil Jaume Barba. Foto: Kateřina Ostrá.
Veřejná podpora, politická diskuze a legislativa
Poslední průzkum ukazuje, že většina občanů podporuje zavedení eutanazie. Co na to jejich volení zástupci v obou komorách parlamentu? Proč jsou stále proti? Podpora dobrovolného usmrcení a eutanazie je zajímavá v tom, že její příznivci jsou rozložení rovnoměrně bez ohledu na věk, vzdělání či voličské preference. Nejde zde o ideologii, ale o vyřešení reálného problému všech lidí. Každý jednou musíme zemřít a je otázkou jak.
Politici vysílají jasné signály, že právo rozhodovat o sobě na konci života a případně ukončit zbytečné utrpení lidem zatím nepodpoří. Mezitím schválení dobrovolného usmrcení nebo eutanazie připravují v parlamentech Němci i Francouzi. Prezident Emmanuel Macron to měl jako jedno z klíčových témat do evropských voleb. Dvě hlavní země Evropské unie se brzy přidají k Nizozemsku a Belgii (od roku 2002), Lucembursku (2009), Španělsku (2021) a Portugalsku (2023). V Česku vedeme diskuze o dvou návrzích již více než 16 let a stále jsme se nikam neposunuli.
Ano, vznikají různé spolky, občanská sdružení a nadace. Někteří to myslí upřímně, jiní se snaží jen zviditelnit nebo mají vlastní mocensko-politické zájmy. Smrtelník se snaží z těchto kruhů vymanit, ale zároveň nechává diskuzi o smrti a umírání otevřenou i těm, kteří jsou v otázce dobrovolného usmrcení proti. Smrt je více než politika, ale svobodná volba už s politikou souvisí mnohem více, než si myslíme. Proto by měli politici brát ohled především na to, co v této věci žádají občané. Většina obyvatel je pro zavedení eutanazie, a tak by možná bylo načase začít konat a umožnit lidem důstojný odchod alespoň v těch nejkritičtějších případech umírání, při nevyléčitelných chorobách, kdy lidé umírají v trýznivých bolestech a nepřejí si dále žít.
Socha smrti, Mór Jokai, hřbitov Kerepesi, Budapešť, Maďarsko, 1847. Foto:
Photo Scott
Vykročit správným směrem
Listina základních práv a svobod by mohla povolit dobrovolné usmrcení a později snad i eutanazii. Alespoň pro nemocné, trpící a umírající lidi. Nejvyšší soud zastává stanovisko, že stát by měl chránit hodnotu života jednotlivce i proti jeho vůli. Revize otázky dobrovolného usmrcení a eutanazie je však nevyhnutelná, přičemž diskuze musí být široká a vyžaduje účast odborníků. Smrtelník má za cíl takovou otevřenou debatu o smrti a umírání podporovat a přizvat k ní všechny možné skupiny lidí – podporovatele i odpůrce – a zintenzivnit tak veřejnou i politickou diskuzi.
Návrh na zavedení dobrovolného usmrcení a eutanazie, který vypracovala senátorka Věra Procházková ve spolupráci s poslancem Lukášem Bartoněm, koluje v Poslanecké sněmovně PČR již několik let, ale český parlament zatím tento ani jiné návrhy neschválil. Podpora veřejnosti ovšem narůstá. Podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Akademie věd ČR souhlasilo s uzákoněním eutanazie 73 % Čechů, což je nejvíce od roku 2007.
Názory politiků na zavedení eutanazie se liší, ale stále je reálné, že postupnými kroky nakonec trpícím důstojný odchod umožníme a nebudeme nevyléčitelně nemocné udržovat při životě bez práva na odchod. Udělat první krok je zásadní a může vést k otevření dalších témat a postupných kroků k opravdové autonomii a svobodě, což je jedna z nejdůležitějších zásad civilizovaného světa, v němž žijeme.
Graf z průzkumu veřejného mínění o interrupci, eutanazii a prostituci – duben/květen 2023.
Z grafu výše vyplývá, že podíl zastánců eutanazie v české společnosti byl mezi lety 2008 a 2019 víceméně stabilní a pohyboval se na úrovni okolo 65 % souhlasících s uzákoněním eutanazie. V aktuálním výzkumu tento podíl vzrostl oproti roku 2019 o 7 procentních bodů na 73 % souhlasících, což je nevyšší podíl za celou dobu sledování. Naopak podíl odpůrců byl po celou dobu sledování výrazně menšinový a pohyboval se kolem úrovně jedné čtvrtiny veřejnosti, v aktuálním výzkumu pak klesl na úroveň jedné pětiny (20 %).
Foto na titulu: Pieta Plášť svědomí od české malířky a sochařky Anny Chromy, Salzburg, Rakousko, 1999. © Tourismus Salzburg
Zdroje:
Čadová, Naděžda. 2023. Veřejné mínění o interrupci, eutanazii a prostituci – duben/květen 2023. Centrum pro výzkum veřejného mínění, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. 03-05-2023. https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a5653/f9/ov230620.pdf
Endrštová, Michaela. 2021. Na eutanazii se politici neshodují. ČSSD ji chce časem povolit, Vojtěch ji odmítá. Aktualne.cz. 1-7-2021. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/na-eutanazii-se-politici-neshoduji-cssd-ji-chce-casem-povoli/r~0dab5c80d81811eb8a900cc47ab5f122
Hamerský, Milan. 2024. Kdy v Česku projde uzákonění eutanazie? Návrh je politický sirotek, nikdo nespěchá. Lidovky.cz. 6-4-2024. https://www.lidovky.cz/nazory/eutanazie-pravo-rozhodovat-o-sobe-konec-zivota-smrt-stari-navrh-zakon.A240406_101843_ln_nazory_lvot
Justice. 2024. Možnost eutanazie z Listiny základních práv a svobod nevyplývá. Muž u NS neuspěl. Česká justice. 13-2-2024. https://www.ceska-justice.cz/2024/02/moznost-eutanazie-z-listiny-zakladnich-prav-a-svobod-nevyplyva-muz-u-ns-neuspel/
Tachecí, Barbora. 2022. Většina argumentů proti eutanazii je chybná. Čeští politici ji měli legalizovat už dávno, říká etik. Český rozhlas. 15-2.2022. https://plus.rozhlas.cz/vetsina-argumentu-proti-eutanazii-je-chybna-cesti-politici-ji-meli-legalizovat-9175528